El fenomen Greta Thunberg


TONI AYALA (text i foto)

Greta Thunberg Ernman és una estudiant i activista sueca capaç de mobilitzar multituds en la seva lluita contra el canvi climàtic. Ha parlat davant de l’ONU i davant els dirigents del Fòrum Econòmic Mundial de Davos, als quals va tocar el crostó per utilitzar jets privats mentre ella havia arribat a la cimera després de 32 hores en tren des de Suècia.

Sempre hi ha algú que posa nom a un fenomen nou o que dona peu a moviments que, d’una forma o una altra, pretenen transformar el món. Donald Watson, per exemple, va ser fundador de la Vegan Society i inventor de la paraula ‘vegà’ per a referir-se al veganisme.

Si sorgeixen noves formes d’alimentar-se és evident que han de sorgir noves formes per viatjar sense malmetre encara més el planeta. Acostumem a tenir en el punt de mira el vehicle privat, segurament, perquè, cada dia, quan ens llevem, el primer que fem és tocar de peus a terra. Però, cada cop hi ha més persones que, com Greta Thunberg Ernman, miren cap al cel.

Segons l’Agència Europea del Medi Ambient, el mitjà que més emissions de diòxid de carboni provoca és l’avió. Suposant, per exemple, que porta 88 persones a bord, resultaria que emet 285 grams de CO2 per passatger i quilòmetre.

Els camions, per exemple, amb una mitjana estimada d’1,5 passatgers, emetrien 158 grams de diòxid de carboni, mentre que el cotxe, amb el mateix nombre de passatgers, emetrien 104 grams de CO2. La moto, en canvi, amb un 1,2 passatgers de mitjana, alliberaria 72 grams, i l’autobús, amb una mitjana de 12,7 viatgers, provocaria l’emissió de 68 grams de CO2.

Pel que fa als vaixells, el seu factor d’emissió és de 245 grams CO2/km. Però, un dels problemes els causen els creuers quan romanen a port amb els motors engegats. Barcelona és una de les ciutats més afectades per aquest fenomen de pol·lució lligat al turisme de masses.

El tren és el menys contaminant, ja que emetria només 14 grams de diòxid de carboni i transporta a més persones de mitjana: 156. De fet, segons l’Associació Ferroviària Espanyola, el ferrocarril representa només el 0,7% de les emissions totals de CO2 mentre que aconsegueix el 9% de la demanda mundial de mobilitat. Un tren de vuit vagons equival a l’aforament de 15 autobusos i de 250 a 1.000 cotxes.

De la mateixa manera que ni de bon tros tothom és vegà, segurament, no tothom optarà per desterrar l’ús de l’avió per agafar el tren. Però sí que el món avança en la bona direcció quan creix la conscienciació sobre els efectes perversos dels excessos sobre el planeta.

La investigació en el camp del transport està avançant en aquest sentit, per exemple, amb els vehicles elèctrics. Però està clar que de la mateixa manera que mirem de solucionar els problemes de pol·lució a peu de carrer, també caldrà mirar molt més al cel. El fenomen Greta Thunberg hi ajudarà.