L’imperi Disney


TONI AYALA (text i foto)

Si poses les paraules “masclisme” i ‘Disney’ al cercador de Google et sortiran milers i milers de resultats, doncs els contes clàssics i de dibuixos animats dels famosos estudis de cinema estan en el punt de mira actualment.

Pels carrers de Barcelona, en concret, al barri del Raval, es poden veure cartells a les parets mig de protesta mig de streetart, en els quals s’hi podet llegir: “Disney va arruïnar al meu fill”.

Però, sigui com sigui, l’imperi de Disney, lluny de minvar, creix i creix. Tant és així que està batent rècords, sobretot, després d’haver adquirit Pixar, Marvel, Lucasfilm i Fox. Si abans Mickey tenia un imperi, ara, té un megaimperi.

Disney va aconseguir que ‘Venjadors: Endgame’ desbanqués a Avatar com la pel·lícula més taquillera de la història i amb el nou remake d’El Rei lleó ha superat una altra pel·lícula de la seva pròpia factoria, Frozen (2014).

Segons The Guardian, una de cada tres entrades de cinema venudes als Estats Units és per a veure un film de Walt Disney, que concentra ni més ni menys que el 35% del mercat.

Això s’explica en part per l’operació d’adquisició de Marvel Studios per 4.000 milions de dòlars, cosa que li ha reportat enguany grans èxits com ‘Venjadors: Endgame’ i ‘Capitana Marvel’. La compra es va fer el 2009 i, des de llavors, ha guanyat més de 18.000 milions.

Si bé hi ha qui critica els clàssics de Disney, el cert és que als estudis no els importa recuperar-los amb noves versions, com ara Dumbo. També Aladdin ha tingut el seu remake, mentre que també hi ha una clara aposta per sagues d’èxit, com ho demostra Toy Story 4. De fet, Frozen 2 arribarà a les pantalles al novembre.

Per tant, si fos veritat que Disney “arruïna” als fills, llavors, ho continuarà fent durant molt de temps.