El Brexit de Thomas Cook


TONI AYALA (text)

Thomas Cook, l’agència de viatges més antiga del món, ha anunciat que haurà de sotmetre’s a una liquidació forçosa, amb la qual cosa ha deixat 105 avions a terra i 600.000 clients afectats d’alguna manera en 17 països.

Amb 178 anys d’història, la companyia britànica vivia una situació financera delicada que va intentar superar amb negociacions fins a l’últim minut. Però, entre els diversos motius de la fallida, s’apunta el Brexit, amb la qual cosa el pla de sortida del Regne Unit de la Unió Europea ja hauria contribuït d’alguna manera al primer gran tsunami.

La caiguda de Thomas Cook afecta 22.000 llocs de treball, 9.000 dels quals al Regne Unit i la resta, en diferents parts del món.

Rafael Gallego, president de la Confederació Espanyola d’Agències de Viatges, ha afirmat que la fallida del gegant britànic és per a aquest sector l’equivalent al que va suposar la fallida de Lehman Brothers en el món financer.

La comparativa és molt significativa, ja que l’afer Lehman Brothers no només va causar una gran crisi econòmica, sinó un canvi en la concepció que la ciutadania tenia de les relacions financeres, així com del paper dels bancs i dels fons d’inversió. Lehman Brothers va posar la por al cos per qüestions de butxaca, els diners, mentre que Thomas Cook afecta un altre pilar de la vida moderna: l’oci.

De fet, la caiguda de Thomas Cook arriba en un moment en què la forma de viatjar està canviant cada cop més i quan fins i tot es posava en dubte la manera de desplaçar-se, per exemple, respecte a l’avió. A més, arriba en un context de tensions en el sector de les aerolínies, com és el cas de la companyia de low cost Ryanair.

El Brexit de Thomas Cook ha donat peu a “la major operació de repatriació en temps de pau”. Tanmateix, ens hem de preguntar si, amb el nivell de tensions actuals al món i amb l’amenaça d’una nova recessió global, el concepte de “pau” també està en revisió.