Educació sense fronteres


TONI AYALA (text)

El Club de Ciències de l’escola d’educació secundària Keriko de Nakuru participarà en la Fira Internacional de Ciència i Enginyeria d’Intel, coneguda com a Intel ISEF (International Science and Engineering Fair), que és la competició preuniversitària més important a nivell mundial.

Hi participen més de 1.500 joves de 60 països. Se celebra cada any i és administrada des del 1950 per la Society for Science and the Public, una de les organitzacions sense afany de lucre més respectades d’entre les que promouen el desenvolupament científic als Estats Units.

Segurament, és un exemple que “l’educació no té fronteres”, tot i que el que realment dona sentit a aquesta frase és que l’educació és bàsica per al desenvolupament de qualsevol comunitat del món.

Ningú no hagués parlat a nivell internacional del Club de Ciències de la Keriko Secondary School si no fos perquè el seu mestre, el kenià Peter Tabichi, ha estat distingit com el millor professor del món després de guanyar el Global Teacher Prize 2019, dotat amb un milió de dòlars (prop de 900.000 euros), segons ha informat la Fundació Varkey, amb seu a Dubai, que atorga el premi. L’encarregat d’anunciat el guanyador ha estat l’actor Hugh Jackman.

Entre els finalistes del guardó d’aquest any, hi havia mestres del Regne Unit, dels Països Baixos, del Brasil, del Japó, de l’Argentina, de l’Índia, dels Estats Units i de Geòrgia. Però, ha guanyat Tabichi, que pertany a orde franciscà i que imparteix classes des de fa 12 anys tot donant el 80% del seu salari als més pobres de la seva comunitat.

El jurat n’ha destacat “la dedicació i la confiança en els seus estudiants”. Prop del 95% dels alumnes del col·legi de Tabichi “provenen de famílies pobres i un terç són orfes o només tenen un progenitor”.

A Pwani és comú l’abandonament escolar o els embarassos adolescents. Són fenòmens habituals contra els quals només es lluita amb educació. Tabichi és un mestre pràctic, que actua més que parla per superar tots aquests problemes. Per exemple, ensenya als alumnes mètodes de cultiu alternatius perquè, en el futur, ajudin a superar la fam de la seva regió.

La història de Tabichi i els seus estudiants és el millor exemple que l’educació no té fronteres, que és capaç de superar qualsevol obstacle. Només així es pot entendre com és possible que, si l’escola compta només amb un ordinador i una precària connexió a internet, aquest mestre utilitzi les noves tecnologies en el 80% de les seves lliçons “per a atreure els estudiants”.

I només així es pot comprendre com és possible que els alumnes del Club de Ciències de l’escola d’educació secundària Keriko, fundat per Tabichi, puguin arribar a competir en una fira internacional de ciència i enginyeria.

Com a professor de Física i Matemàtiques, el mestre ha ajudat als estudiants a dissenyar projectes de recerca, entre els quals un dispositiu que permet a les persones invidents mesurar objectes. I és que l’educació mai és cega, sinó que tot ho il·lumina i ho fa més clar.