Street (indoor) art


TONI AYALA (text i foto principal)

L’obra ‘Meules’, pintada per Claude Monet el 1890 i que forma part de la sèrie ‘Almiares’, ha tornat a ser notícia perquè ha marcat un nou rècord de l’artista en vendre’s per més de 110 milions de dòlars en una subhasta celebrada en la seu novaiorquesa de Sotheby’s.

Aquest preu representa 44 vegades el que va assolir l’última vegada que la peça va sortir a la venda a la Christie’s de Nova York el 1986. I també marca un rècord per a qualsevol obra del corrent impressionista.

Es dona el cas que havia estat taxada en 55 milions de dòlars, un preu que va superar pocs segons després de sortir a la venda. La licitació va durar poc més de vuit minuts i hi van participar sis postors.

Uns mesos abans, a la seu londinenca de la casa de subhastes Sotheby’s, s’havia produït una altra situació que havia donat de què parlar. L’artista britànic Banksy, la veritable identitat del qual es desconeix tot i ser un exponent de l’street art, va vendre una de les seves obres per 1,04 milions de lliures (1,18 milions d’euros), una xifra rècord per a ell.

Ara bé, un cop va ser subhastada, l’obra es va autodestruir. El propi creador va difondre una fotografia en la xarxa social Instagram del moment en què el llenç “Girl With Balloon” (“Nena amb globus”), inspirat en una obra seva prèvia, es fa a miques en passar per una trituradora de paper instal·lada en la part inferior del marc del quadre.

Òbviament, aquella acció va sacsejar el món de l’art. Tant és així que l’artista colombià Fernando Botero va declarar que “això no té res a veure amb l’art, és una fira, una diversió”, en al·lusió a l’escena que s’havia muntat entorn de l’obra de Bansky.

El propi Botero també ha opinat sobre el fet que hi hagi quadres que es cotitzin amb tants milions, com ara el ‘Meules’ de Monet. Assegura que, si no fos així, els multimilionaris podrien comprar tot el museu del Louvre com si res.

És així, doncs, com l’especulació de l’art evitaria que l’art acabés només a mans d’uns pocs privilegiats. Si bé hi ha col·leccionistes privats que atresoren grans obres, també és cert que les més famoses acostumen a estar a l’abast del gran públic gràcies als museus.

A ningú se li ha ocorregut destruir el quadre de Monet tant bon punt ha estat subhastat a Sotheby’s. Monet no és Banksy, de la mateixa manera que Banksy no és Monet.

Però, a diferència dels museus on s’exposen els Monet, els Bansky acostumen a mostrar-se a l’aire lliure, és a dir, convertint les parets dels edificis en sales d’exposicions completament obertes al públic. Això no té preu. No es pot subhastar, encara que, com la llibertat, sí que es pot destruir.

‘Home nu’, obra de Banksy a Park Street, Brístol (segons una consulta popular, l’Ajuntament va decidir no esborrar-la). Foto: Adrian Pingstone – Wikipedia