Febre consumista


TONI AYALA (text)

Hi ha qui diu que s’apropa una altra crisi econòmica. Hi ha qui augura el pitjor del pitjor per a les butxaques de la majoria de mortals a causa de les polítiques de confrontació comercial internacional, del Brexit o de la recessió alemanya.

Però, el cas és que estem vivint episodis de febre consumista que o bé posen en dubte qualsevol previsió pessimista o bé posen de manifest que la gent és tant insensata com de vegades sembla.

Prop de 3.000 persones es van amuntegar a les portes d’un centre comercial de la localitat madrilenya d’Arroyomolinos per ser els primers a entrar a la primera botiga física del gegant asiàtic AliExpress no només a Espanya, sinó a tot Europa.

Sí, és cert que els primers optaven a aconseguir un dels 500 regals que AliExpress donava per a celebrar l’obertura del seu primer establiment permanent a Europa. Però el cas és que els consumidors s’hi van donar cita de forma massiva.

A molts quilòmetres de distància, resulta que la cadena nord-americana Costco ha obert el seu primer local a la Xina. Doncs bé, les autoritats de Shanghái se les van veure amb una allau de multituds que s’havia reunit per arrasar, literalment, amb els productes made in USA.

Hi va haver autèntiques batalles campals, fins i tot per un tros de pollastre rostit o per porcions de carn de Costco. Els administradors del local no van tenir més remei que tancar abans d’hora per evitar mals majors entre la multitud.

L’èxit de Costco a la Xina, curiosament, arriba quan Donald Trump té oberta una guerra comercial amb el Govern xinès, que també li ha contestat amb arancels.

Està molt clar, doncs, que la gent, el consumidor, aquell que gasta i compra, passa olímpicament de boicots i de disputes comercials.

Tant se val que els xinesos obrin una botiga a Madrid o que els nord-americans venguin pollastre a Shanghái.