La Pilota és Femenina


TONI AYALA (text)

La paraula ‘Pilota’ és Femenina. Segons la normativa de la llengua catalana és un mot de gènere femení, tot i que la seva definició no fa, en cap moment, cap al·lusió a cap distinció entre home i dona: “Cos esfèric que segons la seva grandària, la seva forma i els materials de què està fet, s’utilitza per a jugar a diversos jocs o en la pràctica d’esports com ara el tennis, el tennis de taula, el futbol, etc”.

Ara bé, a la pràctica, si ens fixem en el món de l’esport, al voltant de la Pilota encara es manifesta notablement un dels problemes de la nostra societat actual: la desigualtat entre homes i dones.

Un dels àmbits en els quals la Pilota té més protagonisme i ressò mundial és el futbol. I, el futbol, malgrat que la Pilota és de gènere femení, està masculinitzat des dels seus orígens. I, no només això, es pot afirmar que hi impera el masclisme, per exemple, amb insults sexistes a les dones àrbitres o a les jugadores.

Un episodi molt significatiu es va produir quan Ada Hegerberg, la davantera noruega que va guanyar la passada Champions League amb el Lió marcant 13 gols en nou partits, va rebre la Pilota d’Or. Al presentador de la gala, Martin Solveig, no se li va ocórrer res més que preguntar-li si sabia fer twerking. “No”, va respondre-li la jugadora, molesta pel comentari masclista, i sense dir res més es va donar la volta i va baixar de l’escenari.

El presentador no va trigar a adonar-se del seu error i es va disculpar amb la jugadora i, posteriorment, es va retractar en el seu compte de Twitter. “Li vaig donar explicacions a Ada i em va dir que va entendre que era una broma. Així i tot demano disculpes a qualsevol que s’hagi sentit ofès. Felicitats a Ada”, va apuntar.

Per la seva part, la futbolista va afirmar: “Aquest premi és un pas molt important per al futbol femení. Vull donar un missatge també a totes les noies joves de tot el món: si us plau, creieu en vosaltres mateixes”.

Malgrat aquests episodis, la Pilota cada cop tendeix al seu estat natural i cada cop és més Femenina. Ho hem vist recentment amb el partit de futbol a l’estadi Wanda Metropolitano, que va acollir la xifra rècord de 60.739 espectadors per a presenciar el partit entre l’Atlètic de Madrid i el FC Barcelona, corresponent a la Jornada 24 de la Lliga femenina.

És evident que la Pilota tendeix a ser més Femenina any rere any i no només a Espanya. A Mèxic, 51.211 espectadors van veure la final de la Lliga femenina que va enfrontar a Monterrey i Tigres la temporada passada. I, a Argentina, la Federació de futbol acaba d’anunciar la creació de la Lliga professional femenina.

El partit del Wanda, que va guanyar el Barça, va suposar un rècord a nivell de clubs. Però, pel que fa a les seleccions, la final del Mundial del 1991, que va enfrontar als Estats Units i la Xina en el Rose Bowl Stadium, va congregar a 90.185 espectadors. Encara avui és el registre més alt en un partit de futbol femení.

Però no només està augmentant el públic als estadis (48.128 espectadors es van donar cita a l’estadi de San Mamés per als quarts de final de la Copa de la Reina d’aquesta temporada entre Athletic Club i Atlètic de Madrid). També s’està incrementant l’interès dels espònsors pel futbol femení.

Si ens fixem en el Barça, després de fitxar la millor jugadora d’Europa, l’holandesa Lieke Martens, i de participar en la gira pels EUA amb el primer equip, va aconseguir atreure el primer patrocinador exclusiu per a la secció femenina de futbol. Quan es va tancar l’acord per una quantitat de 3,5 milions d’euros per cadascuna de les tres temporades negociades, el Barça femení no només va passar a ser autosuficient, sinó que és l’única secció rendible del club.

És evident que encara queda molt camí per recórrer i molts gols per marcar, com ara millorar els salaris de les jugadores, però, a nivell mediàtic, també va ser una bona notícia que recentment arribés una pluja de milions al futbol femení per a les retransmissions dels partits per televisió.

La productora audiovisual Mediapro va adquirir els drets d’emissió de la Lliga Iberdrola, cosa que suposarà uns ingressos de tres milions d’euros anuals per als clubs femenins, així com per a l’Associació de Clubs de Futbol Femení. En total, seran 9 milions d’euros en els pròxims tres anys.

És evident que són inversions que res no tenen a veure amb els contractes molt més milionaris del futbol masculí, però no deixa de ser un signe més que la Pilota segueix tendint cada cop més a ser Femenina.