L’estudiant ninja


TONI AYALA (text)

Els debats sobre l’efectivitat dels sistemes educatius són recurrents. A Espanya, les reformes s’han arribat a succeir tant com els governs. Quina és la millor tècnica d’ensenyament? Quin és el bon professorat? I el millor alumnat?

Al Japó s’ha donat un cas, aparentment anecdòtic, però que ha trascendit les fronteres, doncs és un exemple de com una alumna s’ha adaptat perfectament a la matèria d’ensenyament, fins al punt que ha arribat a sorprendre al professor.

Ens hem de situar a la Universitat de Mie, a la ciutat de Tsu. Allà estudia Eimi Haga, de 19 anys, en el seu primer any de carrera. L’alumna va decidir apuntar-se a l’assignatura d’Història ninja, doncs és una fan de la sèrie d’animació ‘Nintama Rantaro’.

Segurament, una matèria com aquesta també tindria èxit aquí, doncs la cultura del manga està ja molt estesa pel món. El cas és que el professor d’Eimi Haga li va demanar que escrivís un assaig sobre la seva visita al Museu Ninja d’Iga-Ryū, una de les més conegudes escoles ninja del Japó.

És evident que a la classe hi havia més alumnes, però només a ella se li va ocórrer la idea d’aplicar al seu treball una tècnica ninja anomenada “aburidashi”, que permet escriure amb una tinta que es fa visible quan se li aplica calor.

Segons ha explicat l’alumna, va passar-se hores remullant, triturant i exprimint fesols de soia, que serveixen per crear aquesta tinta. A continuació, va dibuixar les lletres sobre un “washi” (un paper tradicional japonès), amb ajuda d’un pinzell fi. Una vegada que les paraules es van assecar, es van tornar invisibles.

Quan va lliurar el treball al professor, Eimi es va assegurar que no es molestava per veure que li havia entregat un full en blanc. Així que li va adjuntar una nota en la qual li donava aquesta pista: “escalfa el paper”.

La primera pregunta que ens podem fer és si tots els mestres haguessin seguit les instruccions o bé haguessin optat per llançar aquell paper a la paperera… El cas és que aquell mestre va saber apreciar la iniciativa de la seva alumna i va aconseguir fer visibles les lletres.

Eimi Haga, l’estudiant ninja, va treure un exel·lent.